tipuri leasing-auto
Tipuri de leasing auto

Operatiunea de leasing auto poate fi o optiune atat pentru persoane fizice, cat si pentru persoane juridice. Legislatia prevede doua tipuri de operatiuni de leasing pentru autovehicul, clasificarea incluzand leasingul financiar si de tip operational.

Tipurile de leasing necesita o discutie mai aprofundata, motiv pentru care sectiunile urmatoare aduc in atentia celor interesati aspecte relevante cu privire la acestea:

Leasingul financiar

In cazul leasingului financiar diferenta intre avans si valoarea automobilului este suma finantata, iar perioada pentru care se face contractul este cuprinsa, de regula, intre 12 si 72 de luni. Frecvent accesata, aceasta optiune de achizitionare masini in rate se constituie intr-un instrument eficient pentru o persoana fizica sau juridica al carei scop este sa devina proprietarul unui autovehicul nou sau second-hand:

  • – in cazul persoanelor fizice, leasingul financiar se raporteaza la urmatoarele aspecte: dobanzi fixe, valori reziduale flexibile si lipsa necesitatii unor garantii suplimentare;
  • – firmele care aleg optiunea de leasing de tip financiar sunt, de regula, companii care se afla in continuu dezvoltare si urmaresc sa obtina flexibilitate in ceea ce priveste numarul de kilometri parcursi si flexibilitate in ceea ce priveste momentul in care sa schimbe autovehiculul cu un model nou. Potrivit normelor legale in vigoare, amortizarea permite scaderea activului din contabilitate;

Diferenta dintre leasingul financiar si un credit auto

Desi ambele produse pot avea ca efect dreptul de folosinta al unui autovehicul, nu sunt similare. Mai mult, se poate vorbi despre o diferenta majora, materializata in aspecte care tin de dreptul de proprietate al unui autovehicul si de posibilitatea de rambursare anticipata.

In ceea ce priveste dreptul de proprietate al autovehiculului se poate nota ca:

In cazul unui contract de leasing proprietarul autovehiculului ramane societatea de leasing pe toata durata acestuia. Contractul se incheie in momentul in care locatarul/utilizatorul autovehiculului (clientul firmei de leasing) achita toate ratele si plateste valoarea reziduala. In acel moment se poate face si schimbul de proprietate.

In ceea ce priveste valoarea reziduala se impune o mentiune cu aspect descriptiv: valoarea reziduala este definita ca plata in baza careia se poate realiza transferul dreptului de proprietate, in acest caz, de la societatea de leasing la client.

Pe de alta parte, in cazul unor credite bancare, pentru a se achizitiona masini in rate, discutia anterioara nu isi mai are rostul, clientul (cel care face imprumutul auto) fiind de la inceput proprietarul masinii.

Si in ceea ce priveste rambursarea anticipata se poate constata o diferenta majora:

In cazul unui contract de leasing, creditul nu poate fi rambursat integral anticipat, mai devreme de un an. O astfel de practica contravine legislatiei in vigoare;

In cazul unui credit auto, situatia se schimba, clientul putand sa ramburseze anticipat intreaga suma de bani, oricand isi doreste, in timpul derularii contractului.

Ce costuri presupune leasingul de tip financiar

Asemenea creditelor, finantarile in leasing se pot compara si ele cu ajutorul DAE. Acest indicator, cunoscut sub denumirea de “dobanda anuala efectiva”, exprima in procente costul total al finantarii. Ce inseamna acest lucru si cum se transpune in practica?

  • – ofertele cu DAE cel mai scazut au costuri mai mici;
  • – ofertele cu DAE mai mare sunt mai scumpe.

In mod similar creditelor, dobanda este cel mai important cost in cazul unui contract de leasing, aceasta putand sa varieze in functie de perioada de finantare (de regula, cu cat perioada de contractare este mai scurta, cu atat dobanda este mai mica), de avansul pe care clientul il plateste sau de alti factori.

Pe langa dobanda, firma de leasing poate sa perceapa si alte costuri:

  • – comision analiza dosar – de regula, doar daca se ajunge la semnarea contractului de leasing;
  • – comision lunar de administrare;
  • – comision de rambursare anticipata;
  • – costurile asigurari CASCO si RCA;
  • – cost de evaluare a masinii – doar in cazurile de masini rulate;
  • – costurile de inmatriculare autovehicul;
  • – comision unic pentru alte servicii prestate la cerere.

Leasing operational

Leasingul operational este o solutie in special pentru firme romanesti mari care au un management standardizat, fundamentat pe bugete. Acestea companii sau corporatii urmaresc posibilitatea de a putea sa utilizeze autovehicule noi prin inchiriere. Este comun ca firmele de transport sau curierat care detin parcuri mari de masini rulate care in 60 de luni ajung sa inregistreze chiar si sute de mii de kilometri, sa aleaga aceasta optiune, pentru ca la finalul contractului flota auto sa fie reinnoita.

De astfel, contractul care se face pentru un astfel de leasing seamana cu unul de inchiriere. Rata lunara care se plateste nu se calculeaza in functie de o rata a dobanzii, asa cum se intampla in cazul unui credit, ci in functie de alte doua aspecte relevante:

  • – gradul de depreciere a masinii pe perioada contractului;
  • – marja de profit a companiei.

In cazul unui astfel de leasing, in momentul in care se ajunge la finalul contractului, clientul nu devine automat proprietar, desi are posibilitatea de a cumpara autovehiculul daca isi doreste. Acest lucru este posibil printr-o procedura care presupune ca la expirarea contractului de leasing, clientul sa negocieze un pret pentru vehicul, ca si cum l-ar achizitiona direct de pe piata de masini second-hand.

Prin urmare, acest produs de finantare le permite utilizatorilor sa plateasca rate in al caror calcul intra elemente, precum rulajul anual si durata de desfasurare a contractului, care echivaleaza cu utilizarea masinii. In ceea ce priveste ratele, urmatoarele aspecte sunt important de cunoscut:

  • – sunt impartite pe o anumita perioada – de regula, intre 12 si 48 de luni;
  • – de regula, sunt rate lunare fixe cu o deductibilitate totala in contabilitate;
  • – sumele de bani acopera toate costurile de utilizare ale autovehiculelor;
  • – cheltuielile suplimentare, indiferent de tipul lor, sunt achitate, de regula, de firma de leasing si ulterior refacturate clientilor;
  • – pe langa inchirierea autovehiculelor, ratele pot sa includa servicii de card de combustibil, anvelope s.a.m.d.