
Achizitia unui autoturism ar trebui sa se fundamenteze pe o strategie serioasa, dat fiind faptul ca nu este un obiect la care sa se poata renunta de pe o zi pe alta. Autovehiculul proprietate personala poate fi considerat un partener de calatorie pe care se poate conta, motiv pentru care trebuie sa fie sigur si confortabil.
Dincolo de aceste aspecte, in momentul achizitiei intra si accesibilitatea pretului. De regula, cei care vor sa cumpere o masina dispun de o suma de bani dedicata achizitiei. Mai mare sau mai mica, acest aspect nu conteaza, atat timp cat banii sunt suficienti pentru a plati masina care raspunde necesitatilor si preferintelor personale.
Exista, insa, situatii cand nu se poate conta pe un buget pentru achizitie, solutia in astfel de cazuri constand in leasing. Subiectul necesita o discutie care sa lamureasca inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea de a negocia pretul de leasing. Daca atunci cand se achizitioneaza un autovehicul la mana a doua, negocierea poate fi privita ca o certitudine, in cazul leasingului multi au incertitudini legate de controlul platilor lunare, al avansului, termenelor si conditiilor de inchiriere.
Posibilitatea de a negocia pretul de leasing al unei masini, pentru ca, da, exista, face subiectul acestui articol, gandit sa ii lamureasca pe cei care aleg aceasta optiune. Ideea principala care sustine negocierea consta in faptul ca un contract de leasing are foarte multe aspecte in comun cu un contract de vanzare. Ori daca cele doua contracte sunt foarte asemanatoare, leasingul poate fi negociat, asemenea cazului in care se achizitioneaza o masina cu banii jos.
Este comun ca unii producatori sau reprezentante auto sa faca ceva reduceri de pret, cu toate acestea este foarte important sa se incerce negocierea pretului. O astfel de abordare nu ii va lua prin surprindere pe cei care vand masinile pentru ca se practica, nefiind o noutate, in ideea in care orice cumparator ar trebui ca macar sa incerce sa obtina un pret mai bun. Sunt firme care accepta negocierea si firme care nu vor fi de acord sa lase din pret, dar cumparatorii trebuie sa incerce.
Strategia de negociere se pregateste din timp
De regula, in situatia in care masina se achizitioneaza cu banii jos, se negociaza pretul total, nefiind o practica care sa ia in calcul foarte multi factori. In cazul leasingului se poate negocia orice element care il defineste in termeni contractuali – plata avansului, perioada de leasing, ratele lunare, termenii de inchidere a contractului, depozitul de garantie – orice factor care influenteaza priocedura!
Unii dealeri se pliaza pe nevoia de a negocia a clientului, altii nici macar nu o iau in calcul. Dealerii auto deschisi la negociere vor face o serie de concesii, cu atat mai mult daca in discutie este un model auto pe care vor sa il vanda inainte sa apara nou model sau inainte ca anul de productie pentru modelul in cauza sa ajunga la final.
Pregatirea pentru negocierea pretului de leasing trebuie sa inceapa de acasa, pentru ca toate conditiile contractului sa fie analizate pe indelete, fara graba, inainte de a ajunge la discutia cu dealerul. Strategia este foarte importanta si include:
- stabilirea sumei de bani pe care clientul este dispus sa o plateasca pentru avans;
- termenul pe care clientul intentioneaza sa incheie contractul de leasing;
- valoarea platilor lunare pe care clientul este dispus sa le plateasca.
Toate aceste coordonate pe care clientul singur si le stabileste in functie de factori pe care ii considera importanti, fundamenteaza procesul de negociere al leasingului.
Numerosi factori care influenteaza achizitia, implicit, negociere, necesita atentie pe tot parcursul procesului. Exemplele urmatoare sustin afirmatia:
Negocierea unui contract de leasing fara avans
In acest caz, este foarte posibil ca dealerul sa includa in platile lunare pentru rate tot avansul pe care clientul l-ar fi platit. Bineinteles, sunt clienti care prefera sa plateasca rate mai mari, preferand un contract fara avans. Chiar asa stand lucrurile, clientul trebuie sa stie exact ce plateste.
Negocierea ratelor lunare
Presupunand ca dealerul este de acord sa negocieze ratele cu clientul sau, acesta din urma trebuie sa se asigure ca acest scenariu sa nu determine cresterea avansului si sa nu modifice termenul de leasing, trecandu-se in contract o perioada mai mare.
Exista clienti care la finalul unui contract de leasing, cunoscand masina si faptul ca au ingrijit-o bine, iau decizia de a o cumpara. Cu toate acestea, pretul de buy-out, in fapt, reprezinta valoarea reziduala trecuta in contract si cei mai multi dealeri nu sunt de acord sa negocieze un pret mai mic. Si cei care aleg sa faca leasing in cadrul unei firme care apartine unui anumit producator auto pot sa constate ca in cazul ratelor mai mici, valoarea reziduala este cu mult mai mare.
Ce inseamna concret acest lucru? Pe tot parcursul contractului de leasing vor beneficia de rate mici si se vor bucura sa fie asa. Cu toate acestea, la finalul contractului nu vor mai avea motive sa se bucure, pentru ca pretul de buy-out este cu mult mai mare decat valoarea de piata a vehiculului. La modul general, asa se intampla – rata lunara mica atrage dupa sine o valoare reziduala foarte mare.
In final, se poate aprecia ca negocierea pretului de leasing nu este un obiectiv de neatins. Este important insa sa se inteleaga limbajul dedicat acestui domeniu, sa se identifice dealerii dispusi sa negocieze si sa se conceapa o strategie avantajoasa.